Innowacja pedagogiczna - film
Innowacja pedagogiczna - prezentacja
Kontakt
Wprowadzanie podstaw programowania w szkole podstawowej i gimnazjum Zespołu Szkół w Przywidzu, w oparciu
o Projekt Podstawy Programowej przedstawiony przez Radę ds. Informatyzacji Edukacji przy Ministrze Edukacji Narodowej
Robotyka
Zajęcia z konstrukcji i programowania robotów zostały zrealizowane na kółku informatycznym. Uczniowie mieli do dyspozycji 5 sztuk robotów mBot.
Jest to nowy nabytek szkoły - w następnych latach realizacji innowacji pedagogicznej (2018-2020) zamierzamy wykorzystać posiadane roboty na zajęciach informatyki oraz techniki.
Zajęcia z informatyki wykorzystamy na tworzenie oprogramowania robotów, natomiast zajęcia techniczne obejmą budowę i montaż.
Fot: trobot.pl
Robotyka - uczniowie montują roboty
Robotyka - sterowanie robotem za pomocą pilota
Robotyka - sterowanie robotem za pomocą programu
Sterowanie robotem za pomocą pilota
Łączność – tryb arduino, program wgrany do sterownika robota
Programowanie – mBlock/Scratch (program domyślny)
Sterowanie robotem za pomocą programu – przejazd zadanej trasy
Łączność – 2,4 G
Programowanie – mBlock/Scratch
ROBOTYKA - sterowanie robotem za pomocą tabletu lub smartfona
Sterowanie robotem za pomocą tabletu lub smartfona
Łączność – bluetooth
Programowanie – mBlock/Scratch (program domyślny)
ROBOTYKA - sterowanie robotem przy pomocy klawiatury komputera
Sterowanie robotem przy pomocy klawiatury komputera
Łaczność 2,4G
Programowanie – mBlock/Scratch
ROBOTYKA - sterowanie robotem przy pomocy klawiatury komputera
i programu – trzy zdarzenia jednoczesne
Sterowanie robotem przy pomocy klawiatury komputera i programu – trzy zdarzenia jednoczesne (panel led, diody na sterowniku robota, poruszanie się robota)
Łaczność 2,4G
Programowanie – mBlock/Scratch
ROBOTYKA - sprzątanie planszy (program sumo) – wykorzystanie czujnika odległości
Sprzątanie planszy (program sumo) – wykorzystanie czujnika odległości
Łączność – tryb arduino, program wgrany na sterownik robota
Programowanie – mBlock/Scratch
ROBOTYKA - taniec robota
Taniec robota – zdarzenia jednoczesne: muzyka z komputera (scratch), poruszanie się robota i miganie diod (mblock)
Łaczność 2,4 G
Programowanie – mBlock/Scratch
Poruszanie się robota po linii – wykorzystanie czujników linii
Łaczność 2,4 G lub tryb arduino, program wgrany do sterownika robota
Programowanie – mBlock/Scratch
ROBOTYKA - poruszanie się obota po linii
realizowana jest obecnie w następujących środowiskach programowania:
Baltie 3
algorytmika, animacje
sterowanie postacią na ekranie
C++
algorytmika, programowanie robotów w trybie arduino
mBlock/Scratch
programowanie robotów, zdarzenia jednoczesne, programowanie gier
i animacji
Aktualnie opracowane autorskie scenariusze lekcji obejmują kompleksowo treści
nowej podstawy programowej dla klas 1-6 szkoły podstawowej. W sumie
przygotowano 30 lekcji dla klas 1-3 oraz 30 lekcji dla klas 4-6. Nad scenariuszami
lekcji dla klas 7-8 (gimnazjum) prowadzone są już intensywne prace.
Początkowo założono, że innowacja będzie realizowana w dwóch środowiskach:
Baltie 3 - środowisko graficzne (klasy 1-6);
C++ - środowisko tekstowe (klasy 1-3 gimnazjum).
Jednak w trakcie realizacji materiału, szkole udało się zakupić zestaw robotów. Pozwoliło to na wprowadzenie do innowacji szerszych zagadnień robotycznych oraz środowiska graficznego mBlock/Scratch.
Współpraca
Zespół Szkół w Przywidzu współpracuje z wolontariuszami firmy Intel Technology Poland od 2011 roku. Współpraca polega na organizacji konkursów z programowania w środowisku Baltie 3 dla uczniów w 3 kategoriach wiekowych (1-3 SP, 4-6 SP, 1-3 Gim).
Zadania konkursowe przygotowywane są przez inżynierów oprogramowania i wymagają znajomości algorytmów używanych do rozwiązywania rzeczywistych problemów. Zadania te są niezwykle cennym materiałem dydaktycznym dla nauczycieli. Baza tych zadań stale się poszerza i stanowi podstawę do tworzenia scenariuszy lekcji. Pozwala to zachować łączność między nauczaniem w szkole a praktyką.
Finał konkursu corocznie odbywa się w siedzibie firmy Intel
w Gdańsku. Zapraszani są tam nie tylko laureaci konkursu
ale także przedstawiciele wszystkich szkół biorących udział
w konkursie (ok. 100 uczniów wraz z opiekunami). Uczniowie i opiekunowie uczestniczą w warsztatach prowadzonych przez pracowników Intela oraz zapoznają się z pracą inżynierów oprogramowania i aktualnymi technologiami informatycznymi.
Więcej informacji o konkursie można znaleźć na potyczkizkomputerem.pl
W roku szkolnym 2016/2017 uczniowie Zespołu Szkół w Przywidzu uczestniczyli w dwóch konkursach z programowania.
W konkursie „Potyczki z komputerem 2017”, organizowanym przez grupę wolontariuszy z firmy Intel Technology Poland, wzięło udział 9 uczniów (7 ze szkoły podstawowej i 2 z gimnazjum). Z 3 finalistów, dwóch zajęło miejsca w pierwszej dziesiątce, w tym jeden na podium.
W konkursie międzynarodowym „Baltie 2017” organizowanym przez czeską firmę „SGP Systems” wzięło udział 9 uczniów (8 ze szkoły podstawowej i 1 z gimnazjum). Jeden z uczestników zajął pierwsze miejsce w etapie wojewódzkim.
Konkursy
Innowacja pedagogiczna
"Nauczyciel - Innowator" - konkurs Ministra Edukacji Narodowej
Film prezentuje przykładowy plan lekcji w zakresie edukacji informatycznej.
Temat lekcji: Walka robotów, programowanie zdarzeń występujących jednocześnie.
Podstawa programowa - II ETAP EDUKACYJNY: KLASY IV – VI: I/1),2),3); II/1),2); III/1),2); IV/1),2),4).
Środowisko programowania: mBlock (zgodne ze Scratch).
Pomoce dydaktyczne: komputer lub tablet, projektor multimedialny, głośniki, kamera, tablica interaktywna lub ekran, kilka robotów, plansza około 1 metra średnicy, smartfon, dostęp do internetu.
Wprowadzanie
Podstaw
Programowania